Dożywotnia gwarancja JanSport – jak z niej skorzystać?

Ten artykuł opisuje historię z happy endem. Znajdziesz tu wyjaśnienie, jak działa dożywotnia gwarancja marki JanSport i jak możesz z niej skorzystać, żeby naprawić swój stary plecak. Zapraszam do lektury!

Zacznijmy jednak od tego, że…

Zepsuł mi się 14-letni plecak

I to nie byle jaki, bo firmy JanSport. A firma ta przecież chwali się dożywotnią gwarancją na swoje plecaki i torby. Kupując mój plecak w 2008 roku (tak mi przynajmniej wychodzi z obliczeń i spojrzenia wstecz na moje życie) brałem pod uwagę właśnie ten aspekt. Nie specjalnie jednak chciałem sprawdzać, czy ta gwarancja działa.

Plecak swoje przeszedł, zwiedził trochę świata, nieco się przybrudził i nawet dwa razy miał naprawiane u krawcowej paski na ramiona. Jakiś czas temu jeden z ekspresów zaczął się haczyć, aż w poniedziałek suwak wyskoczył i uniemożliwił mi zapinanie przedniej kieszeni. Żyjący w mojej głowie pomysłowy Dobromir podpowiedział mi, żebym użył agrafki i spinacza. Ja wiem, że w Polsce prowizorki są najtrwalsze, no ale nie o to chodzi.

dozywotnia-gwarancja-jansport-plecak
14-letni plecak JanSport i próba własnoręcznej „naprawy” zepsutego zamka / Źródło: zasoby własne

W związku z tym zapytałem na Instagramie, czy ktoś korzystał już z tego mitycznej wręcz gwarancji JanSport. Parę osób było bardzo zainteresowanych czy to faktycznie działa, ale tylko jedna potwierdziła, że skorzystała z naprawy gwarancyjnej, z tym że miało to miejsce na samym początku XXI wieku. Poszukiwania w Google wskazały mi forum, na którym ludzie pisali, że to faktycznie działa i trzeba wysłać plecak do firmy w Łodzi. Był tam nawet antyczny formularz reklamacyjny.

Czy gwarancja na pewno to obejmuje?

Nie chciałem jednak w ciemno wysyłać plecaka, więc poszedłem oficjalną ścieżką. Na stronie JanSport znalazłem informacje dotyczące USA i Kanady. Nawet napisałem do obsługi klienta, ale nie skierowali mnie do Polski mimo wyraźnej informacji o jaki kraj mi chodzi. Całę szczęście pewna miła osoba z Instagrama (pozdrawiam!) podpowiedziała mi, żebym sprawdził europejską stronę firmy. I faktycznie był na niej podany adres do Łodzi na ulicę Rojną 79 (a konkretnie do firmy VF POLSKA  Sp. z o.o.).

Oprócz polskiego adresu do Łodzi na stronie www są także informacje wskazujące czego nie obejmuje gwarancja. Po lekturze i obejrzeniu zdjęć nabrałem wątpliwości, czy można uznać moją awarię zamka za podstawę do skorzystania z gwarancji. Generalnie wygląda to tak, że uszkodzenia i zużycie wynikające z długiego użytkowania plecaka nie podlegają gwarancji.

Wysłałem jednak maila do brytyjskiego oddziału zajmującego się europejskim rynkiem. O dziwo dostałem odpowiedź w języku polskim z prośbą o wysłanie zdjęć uszkodzeń, aby mogli ocenić czy są w stanie to naprawić. Po 2 dniach pani Joanna z Warranty Service mi odpisała, że uszkodzenia zamka są objęte dożywotnią gwarancją JanSport i zostaną w moim przypadku bezpłatnie naprawione. Dostałem też w mailu formularz naprawy.

Szybka naprawa gwarancyjna

Postanowiłem jednak własnoręcznie dostarczyć do punktu naprawy formularz wraz z plecakiem. Byłem po prostu ciekaw jak to „mityczne” miejsce wygląda. Przede wszystkich chciałem jednak zapytać „u źródła” o kwestię naprawy i samemu pokazać, co dokładnie się zepsuło. Nie jest to oczywiście konieczne, bo można wysłać kurierem plecak lub torbę (na koszt własny).

dozywotnia-gwarancja-jansport-plecak-formularz
Plecak JanSport dostarczony wraz z formularzem do punktu napraw w Łodzi przy ul. Rojnej 79 / Źródło: zasoby własne

Z racji tego, że majowy weekend spędzałem w rodzinnej Łodzi wybrałem się 2 maja na ulicę Rojną 79. Obawiałem się, że w związku z długim weekendem nikogo nie zastanę. Brama była jednak otwarta, a przed budynkiem stał zaparkowany dostawczak kuriera. Trafiłem od razu na sympatyczną panią i w skrócie jej opowiedziałem o moim niedowierzaniu, że ta dożywotnia gwarancja JanSport faktycznie działa. Pokazałem co dolega plecakowi, a pani zapewniła mnie, że bez problemu takie rzeczy naprawiają na gwarancji. Obiecała też, że mniej więcej za tydzień powinienem dostać naprawiony plecak (przesyłka na koszt JanSport).

10 dni później odebrałem przesyłkę kurierską i, jak widać na załączonym obrazku, plecak do mnie wrócił. Naprawiony! Obydwa zamki zostały wymienione całkowicie, a na dodatek obszycie zamków, które było poszarpane, też zostało od razu naprawione.

dozywotnia-gwarancja-jansport-naprawiony-plecak
Zasłużone selfie z naprawionym plecakiem 🙂 / Źródło: zasoby własne

Czego mnie nauczyła akcja z dożywotnią gwarancją?

Ano tego:

  • że to powinien być standard (choć zdaję sobie sprawę, że nie dla wszystkich produktów), ale firmom się to nie opłaca, a sami konsumenci chyba nie za bardzo chcą mieć stare rzeczy;
  • że marketingowcy tak mocno wmówili nam przez lata (i nadal to robią), że lepiej wybrać nowe, niż naprawić stare, bo przecież „nowe jest zawsze lepsze”, „odkryjesz siebię na nowo” „przeżyjesz niezwykłe uniesienia”, albo „będziesz lepszy od sąsiada”;
  • że producenci (z nielicznymi wyjątkami) niestety odeszli od produkowania trwałych i starczających na lata produktów, no ale to też konsekwencja zmiany modeli biznesowych i marketingowego prania mózgów konsumentów;
  • że jednak trochę z tym zachodu, żeby odnaleźć namiary i ustalić, czy uszkodzenie faktycznie będzie naprawiane na gwarancji;
  • że mam od kogo pożyczyć plecak na zastępstwo (dzięki!);
  • że satysfakcja to miłe uczucie  🙂

Mam nadzieję, że ten artykuł ułatwi skorzystanie z gwarancji w przypadku jakichś uszkodzeń produktów JanSport. Może też kogoś zachęci do tego, żeby jednak spróbować naprawić plecak, a nie kupować nowy. Takie podejście idealnie pasuje do idei zero waste.

Daj znać w komentarzu, czy Tobie też udało się skorzystać z długoletniej gwarancji jakichś produktów.

O mojej akcji „plecakgate” możesz też posłuchać w audycji „Ratujemy świat” w radiowej Czwórce (moje wejścia na antenę zaczynają się po 31 minucie, więc możesz od razu przewinąć).

PS Dożywotnia gwarancja JanSport obowiązuje w USA i Kanadzie, natomiast w Europie można skorzystać z 30-letniej gwarancji.

To nie jest artykuł sponsorowany, tylko pochwalny.

The form you have selected does not exist.

Tagi: brak