Ekologiczne samochody – co nowego?

Ekologiczne samochody nabierają rozpędu. Robią to najczęściej przy pomocy wtyczki, bezszelestnie lub udając, że są niemalże tramwajem. Oj tak, eko-scytujących aut ostatnio nie brakuje!

No cóż, chcielibyśmy powiedzieć, że pojechaliśmy ekologicznym samochodem do Puszczy Białowieskiej zrobić zdjęcie, które dało nam wygraną w międzynarodowym konkursie (bo nasze konto na Instagramie jest międzynarodowe, prawda?), ale prawda jest mniej spektakularna – pojechaliśmy tam rowerem. Też dobrze, co by nie mówić.

Fotografując Puszczę, nie zauważyliśmy żadnych paneli słonecznych, ale zauważyła je Tesla, która ostatnio kupiła udziały w firmie SolarCity – czy to oznacza, że kolejne modele tej firmy będą miały panele na dachu? Nawet jeśli tak, to przez bardzo wymagające prawo w USA nie każdy samochód może je mieć, nawet taki gigant jak Toyota Prius, która wprowadziła nowego hybrydowego Priusa z panelami na dachu w Japonii. Ale jeśli chce to zrobić w USA, musi dodatkowo wzmocnić konstrukcję dachu. Wierzymy w Japończyków, poradzą sobie z ujarzmieniem energii słonecznej do uruchomienia świateł, elektrycznych szyb i klimatyzacji, skoro robią takie rzeczy jak tutaj.

Ekologiczne samochody - Toyota Prius
Ekologiczne samochody – Toyota Prius / Źródło: Toyota

Niezbyt ekologiczne samochody ukarane

Żaden z Volkswagenów zamieszanych w dieselgate nie ma paneli słonecznych, za to Volkswagen ma spore wydatki przez to, że oferował nie do końca ekologiczne samochody. VW i USA doszły ostatnio do porozumienia, na mocy którego VW wypłaci właścicielom zmanipulowanych aut odszkodowanie w wysokości od 5,1 tys. do 10 tys. dol., natomiast amerykańskim władzom 2,7 mld dol. za nadmierne zanieczyszczenie środowiska plus 2 mld dol. na rozwój zielonych technologii motoryzacyjnych. Razem ponad 15 miliardów dolarów.

Ekologiczne samochody na wodór, choć technologicznie kosmicznie, to jednak stosunkowo proste w działaniu. Do wodorowego peletonu wjeżdża Mercedes GLC F-Cell, pierwszy samochód na wodór, którego będzie można dodatkowo podpiąć do wtyczki, by był jeszcze bardziej eko-scytujący.

Ekologiczne samochody - Mercees GLC F-Cell
Ekologiczne samochody – Mercees GLC F-Cell / Źródło: Mercedes

Ekologiczne samochody – gdzie nimi jeździć?

Niesamowity jest też pomysł Siemensa, który zaczął w Szwecji testować ciężarówki przerobione na tramwaje, a właściwie trolejbusy. Idea jest taka, że gdy tiry śmigają po drodze szybkiego ruchu, podłączają się do naziemnej trakcji niczym tramwaj, wyłączają silnik i bezszelestnie pędzą w świat dzięki elektronom. No czyż to nie jest fascynujące?!

Siemens - ekologiczne samochody
Siemens – ekologiczne samochody / Źródło: Curbed

Pomysł Siemensa (nazywa się eHighway, gdybyście pytali) jest genialny w swojej prostocie, a przy tym bardzo high-tech – pod tym adresem znajdziecie więcej szczegółów. Twórcy pomysłu wyliczyli, że zelektryfikowane (lub raczej strolejbusowane) ciężarówki pozwolą oszczędzić 6 milionów ton C02 (gdyby co trzeci tir był trolejbusem). Różnice tkwią w narodowości tirów. Siemens podaje, że niemiecki tir o masie 40 ton i pokonujący 100 tys. km rocznie pozwoliłby oszczędzić 20 tys. euro na paliwie, natomiast 60-tonowa ciężarówka ze Szwecji pokonująca 200 tys. km rocznie pozostawiłaby w kieszeni przewoźnika 75 tys. euro. A co z francuskimi ciężarówkami?

Ekologiczne samochody Siemens
Siemens – ekologiczne samochody / Źródło: Siemens

Świetnie, z przyjemnością witamy nowe ekologiczne samochody, ale gdzie nimi jeździć? Oszczędne autobusy są lepsze i oszczędniejsze per pasażer, jeśli chodzi o zużycie paliwa (szczególnie dotyczy to autobusów z Polski), ale prywatne auta nie znikną. Dobrze więc, by jeździły po drogach, które wytwarzają energię. Niekoniecznie dziurawych, ale tych w Holandii i Francji. No i w USA, gdzie właśnie powstaje pierwsza droga wyłożona ogniwami fotowoltaicznymi na trasie słynnej Route 66.

Eko-scytującej szerokości!

Ekologiczne samochody na drogach z ogniw fotowoltaicznych
Ekologiczne samochody na drogach z ogniw fotowoltaicznych / Źródło: Connect4Climate

 

Źródła: Motor1, Motor1, Gazeta Wyborcza, Green Cars Reports, AutoBlog, Curbed, Siemens

Zapisz

Zapisz

Zapisz