Greenery to kolor 2017 roku

Pod koniec każdego roku firma Pantone ogłasza, jaki będzie najmodniejszy kolor w nadchodzącym sezonie. W roku 2017 tym kolorem będzie Greenery, czyli, ogólnie rzecz biorąc, świeży zielony. Skąd taki pro-ekologiczny i eko-scytujący wybór?

Oczywiście moglibyśmy nieskromnie powiedzieć, że Pantone jest stałym czytelnikiem naszego bloga, a na dodatek kreatorzy koloru wprost zakochali się w naszej żywej zieleni z logo, co miało wpływu na ich wybór. Cóż, prawda jest nieco bardziej przyziemna.

Skąd w ogóle pomysł na kolor roku?

Pantone jest amerykańską korporacją, która od ponad 50 lat zajmuje się tworzeniem kolorów na różne potrzeby (w dużym uproszczeniu). Produktem, z którego słynie, jest Pantone® Matching System®. Polega on na standaryzacji i identyfikacji kolorów poprzez oznaczenie ich unikalnymi numerami oraz dodatkowymi cechami (typu: metaliczny, fluorescencyjny, matowy, itp.). No dobra, ale co z tym kolorem roku?

Od 2000 roku Pantone kreuje kolorystyczną modę na całym świecie, a w swych wyborach kieruje się obowiązującym trendami społeczno-polityczno-marketingowo-zarobkowymi. W odchodzącym już 2016 roku były to dwa kolory – Serenity (niebieskawo-szarawy?) oraz Rose Quartz (blado-różowy?). Tylko spójrzcie.

pantone-2016-colours-of-the-year-bentley
Kolory roku 2016 wg Pantone na Bentleyach Continentalach GT / Źródło: wfyi.org

Co kryje się za Greenery ?

Greenery, który został wybrany kolorem 2017 roku, ma symbolizować powiązanie z naturą, ze sobą nawzajem oraz z jakimś trudno definiowalnym wyższym celem. Ma nam dać wsparcie w tych burzliwych społecznie i politycznie czasach. Greenery uosabia też pierwsze dni wiosny, gdy życie i natura ponownie rozkwita. A do tego ma zachęcić konsumentów do wzięcia głębokiego oddechu, natlenienia organizmu i jego wzmocnienia. Co jeszcze rzecze oficjalna PR-owa notka?

Dzięki tej odżywczej zieleni ludzie mają się bardziej zbliżyć do natury nie tylko w swoim codziennym życiu, ale także w pracy. Takie dziedziny jak planowanie przestrzenne, architektura i ogólnie pojęty lifestyle mają być od teraz przesycone właśnie kolorem Greenery. Na dodatek ma on utożsamiać witalność i zachęcać do poszukiwania osobistych pasji. Wow! Trzeba przy tej okazji pogratulować copywriterowi za wymyślenie całej tej medialnej otoczki.

greenery-pantone-kolor-roku-2017
Greenery – kolor roku 2017 / Źródło: Pantone

Z technicznego punktu widzenia, kolor powstał z połączenia ciemnej zieleni i żółci (zobaczcie, jak to się robi). Jeśli chcielibyście skorzystać z tego koloru, to zajrzyjcie na oficjalną stronę Pantone, gdzie znajdziecie szczegółowe i przydatne wytyczne.

My nie tak dawno spotkaliśmy się z problemem doboru koloru przy okazji wydruku blogowych naklejek. Kolory oglądane na monitorze (w formacie RGB) mają niby swój odpowiednik w formacie CMYK stosowanym przy wydrukach. Ale gdy chodzi o nietypowy kolor, to nie da się go ot, tak wydrukować w profesjonalnej drukarni. Trzeba było rozłożyć wzornik z kolorami Pantone i dobrać ten, który był najbardziej zbliżony do koloru naszego logo. Ale ostatecznie udało się, uff, naklejki wydrukowane – jeśli chcecie jedną, dajcie nam znak 🙂

Green Projects lubi kolor zielony

Niewątpliwie kolor zielony kojarzy się z ekologią i naturalnym pochodzeniem różnych produktów (choć akurat drewno samo w sobie nie jest zielone, choć niewątpliwie naturalne). Badania amerykańskich naukowców dodają do tej listy jeszcze takie cechy jak spokój, szczęście, komfort, pokój, nadzieja oraz ekscytacja (a może raczej eko-scytacja?).

Nam zielony kolor kojarzy się z energooszczędnym budownictwem, a także z efektywnością energetyczną (przecież najbardziej energooszczędne urządzenia mają ten kolor na etykiecie energetycznej). Rozglądając się po świecie, już od jakiegoś czasu mamy trend na różne zielone technologie, zielone osiedla i inne zielone rzeczy (choć wydaje się, że w większości przypadków chodzi tylko o dobry PR).

kolor-zielony-green-projects
Bardzo lubimy zieleń w naturze / Źródło: zasoby własne

Mając na względzie globalne trendy, Pantone dobrze wybrało swój kolor. Po wejściu w życie Porozumienia Klimatycznego praktycznie cały świat musi dążyć do przestawienia się na zieloną energię i odejścia od paliw kopalnych (szkoda, że Polska jest oporna). Całe szczęście, statystyki pokazują, że jest z tym coraz lepiej, nawet mimo niskiej ceny ropy naftowej. Szkoda tylko, że to wszystko może zniweczyć nowy prezydent USA. Mamy jednak nadzieję, że przez najbliższy rok kolor Greenery tak bardzo przesyci jego polityczno-mentalne otoczenie, że Trump stanie się nawróconym ekologiem.

Co by nie mówić, wybór koloru zielonego na najważniejszy kolor roku 2017 bardzo cieszy, w końcu też zzielenieliśmy już jakiś czas temu. A Wam się podoba? Zielono Wam na duszy?

 

Żródła: Pantone, Citydesign, Wikipedia