Oszczędny budynek – Smart Green Tower

W niemieckim Freiburgu powstaje budynek, można powiedzieć, przyszłościowego sortu. Otóż Smart Green Tower to nie tylko oszczędny budynek, ale też bardzo inteligentny. Dlaczego?

Smart Green Tower będzie miał w najwyższym miejscu 51 m wysokości, 16 pięter i łączną powierzchnię 15 tys. m kwadratowych, na których znajdą się biura, sklepy i mieszkania. Jak na razie nic wielkiego, ale skoro to budynek i oszczędny, i inteligentny, to coś jest na rzeczy.

Smart Green Tower: oszczędny budynek
Smart Green Tower: oszczędny budynek / Źródło: FreyArchitekten

Smart Green Tower wyposażony jest w panele fotowoltaiczne na dachu i na fasadach (o łącznej mocy 400 kWp), przez co jest energetycznie samowystarczalny. Ba, inteligentny komputer zawiadujący przepływem energii ma do swojej dyspozycji baterie litowo-jonowe o pojemności 0,5 MWh (Tesla też ma takie baterie, autobusy z Polski zresztą też), więc gdy budynek wytworzy więcej energii, niż potrzebuje, wówczas zacznie ją przechowywać w akumulatorach i odda nadwyżkę budynkom w okolicy. I to jest prawdziwa gratka, bo o ile domy energooszczędne i pasywne same sobie energetyczną rzepkę skrobią, że tak powiem, skupiając się na ograniczaniu zużycia i nie dzieląc się z nikim swoją nadprodukcją, o tyle Smart Green Tower idzie o krok dalej w przyszłość (a czy wiecie, że jest już Muzeum Jutra, równie oszczędne i na swój sposób też inteligentne?), czyli daje z siebie coś innym.

Oszczędny budynek

Smart Green Tower nie tylko może wytworzyć ok. 400,000 kWh energii rocznie, co z nadwyżką zaspokoją jego potrzeby, ale też potrafi się nią dzielić z budynkami w okolicy w ramach Green Industry Park, co pozwoli obniżyć zużycie energii nie tylko na poziomie pojedynczego mieszkania lub całego budynku, ale też okolicy, miasta, kraju i świata. Genialne!

Smart Green Tower: oszczędny budynek
Smart Green Tower: oszczędny budynek / Źródło: FreyArchitekten

Jak już jesteśmy przy kwestii architektury i ekologii, to czy wiecie, czym jest dom pasywny? Wikipedia wywołana do odpowiedzi mówi, że dom pasywny wyróżnia się bardzo dobrymi parametrami izolacyjnymi przegród zewnętrznych oraz zastosowaniem szeregu rozwiązań, mających na celu zminimalizowanie zużycia energii w trakcie eksploatacji. Praktyka pokazuje, że zapotrzebowanie na energię w takich obiektach jest ośmiokrotnie mniejsze niż w tradycyjnych budynkach i wynosi poniżej 15 kWh/(m²/rok), natomiast w zwykłych domach może osiągać nawet 120 kWh/(m²·rok)). A czym jest dom energooszczędny, albo inaczej niskoenergetyczny? Wikipedia i na to pytanie zna odpowiedź.

Smart Green Tower: oszczędny budynek
Smart Green Tower: oszczędny budynek / Źródło: FreyArchitekten

Otóż dom niskoenergetyczny, względnie energooszczędny to obiekt, który wyróżnia się niższym niż w przypadku tradycyjnego budownictwa zapotrzebowaniem na ciepło na poziomie od 30 do 60 kWh/ (m²/rok). A zatem na dole piramidy energetycznej przyzwoitości mamy normalne budynki, nieco lepsze i bardziej eko-scytujące są niskoenergetyczne, a jeszcze wyżej cenimy pasywne. Teraz też się okazuje, że jeszcze ciekawsze w sensie ekologicznym są budynki inteligentne, nie skąpiące swojej energii budynkom dookoła. No bo przecież trzeba się dzielić.

I jeszcze jedno – zapewne do najemców tego budynku będą przychodzić listy dostarczane przez Deutsche Post. Istnieje zatem spore prawdopodobieństwo, że listonosz przyjedzie żółtą furgonetką. I to jest ciekawe, bo niemiecka poczta kupiła niedawno firmę StreetScooter, która zaprojektowała niewielkiego vana o napędzie elektrycznym, by cały potencjał tej firmy wykorzystać dla siebie. Deutsche Post ma taki oto plan – w tym roku wymieni 2000 swoich samochodów na elektryczne furgonetki, a docelowo zelektryfikuje wszystkie 30 tys. swoich pojazdów.

Co ciekawe, poczta kupiła tę firmę produkującą e-samochody, bo zainteresowanie nimi jest tak duże, że włodarze poczty chcą je sprzedawać innym przedsiębiorstwom. Elektryczny biznes nabiera rozpędu! Hybrydowy zresztą też, o czym niech świadczy to, że jankeska drużyna geeków kupiła baaaaaardzo dużo aut hybrydowych i dzięki temu pozbyła się śmierdzących Volkswagenów #dieselgate Garbusów.

Elektryczny samochód Deutsche Post
Elektryczny samochód Deutsche Post / Źródło: Motor1

Źródła: FreyArchitekten, Wikipedia, Motor1