Elektryczne skutery (nie tylko) w Berlinie

Elektryczne skutery można od kilku dni wynajmować w Berlinie. Świetny pomysł!

Elektryczne skutery w Berlinie to pomysł i projekt firmy Gogoro. Skuter jest słodki w swoich krągłościach, ma na pokładzie ekran dotykowy, który potrafi dogadać się ze smartfonem i niezłe osiągi (4,2 s do 50 km/h, maks. 95 km/h, zasięg ponad 100 km/h). No i jest bardzo popularny w Tajlandii.

To właśnie w Tajlandii elektryczne skutery dostępne do krótkoterminowego wynajmu pojawiły się po raz pierwszy. W zeszłym roku zaczęły wyjeżdżać na drogi i choć idea za tym stojąca przypomina Łódzki Rower Publiczny czy Autolib’, to jednak działa nieco inaczej. Otóż w Tajlandii trzeba kupić skuter Gogoro i opłacać abonament miesięczny, by mieć dostęp do stacji z naładowanymi bateriami.

Elektryczny skuter Gogoro Smartscooter
Elektryczny skuter Gogoro Smartscooter / Źródło: Gogoro

Elektryczne skutery – ciekawie ładowane

Tak, tak, skuterów się nie ładuje z gniazdka, ale podjeżdża na stację i zamienia rozładowaną baterię na nową, w pełni naładowaną. Trwa to kilka sekund. Genialne. I bardzo popularne. W ciągu roku od uruchomienia programu w Tajlandii kupiono ponad 10 tys. skuterów, które przejechały ponad 20 milionów kilometrów, a baterie wymienia się 7 tys. razy dziennie w 225 stacjach. Firma celuje w inne miasta i zapewnia, że rozwija się w tempie jednej stacji z bateriami dziennie. W Berlinie jednak będzie nieco inaczej.

Elektryczne skutery - stacje z bateriami
Elektryczne skutery – stacje z bateriami / Źródło: Gogoro

Elektryczne skutery w Berlinie nie będą do kupienia, bo płacimy tylko za ich wynajem (3 euro za pół godziny, 20 euro za cały dzień). No i nie ma ich na żadnej stacji – odpalamy appkę, znajdujemy skuter w okolicy, podchodzimy, wpisujemy kod, z bagażnika wyciągamy kask i w drogę! Nie ma żadnych stacji do ładowania i parkowania, bo elektryczny skuter zostawiamy tam, gdzie nam wygodnie, o ile oczywiście jest to w jednej z objętych programem dzielnic (Mitte, Prenzlauer Berg, Friedrichshain i Kreuzberg.) A co z bateriami?

Elektryczne skutery Gogoro Smartscooter
Elektryczne skutery Gogoro Smartscooter / Źródło: Gogoro

Obsługa z firmy będzie na bieżąco wymieniała baterie w każdym skuterze, którego baterie będą w minimum 80% rozładowane. Czy to problem? Twórcy uważają, że średnia długość przejażdżki będzie liczyła około 6 km, więc nie ma ryzyka, że znajdziemy nienaładowany skuter. Zresztą jak będzie miał prawie pustą baterię, automatycznie zniknie z listy dostępnych dla klientów i będzie czekał na obsługę z nową baterią, która doda mu energii. A przy okazji zadba o skuter – oczyści, sprawdzi stan techniczny i przygotuje go dla kolejnego wynajmującego.

Elektryczne skutery (i nie tylko) od innych firm

Podoba nam się Berlin. Podobają nam się sklepy bez opakowań i podobają nam się programy polegające na dzieleniu się i używaniu zamiast posiadania (Elon też tak myśli – lepiej używać nie swoje, niż mieć swoje, taki ma plan na najbliższe lata). I podobają nam się te skutery elektryczne. Te z Tajlandii i Berlina bardziej niż ten elektryczny przygotowany przez Mini, który, mimo iż ideowo jest bardzo nowoczesny, to chyba zbyt mocno kładzie nacisk na retro design. No i da się go ładować tylko kablem – to takie oldschoolowe!

Elektryczny skuter Mini BMW
Elektryczny skuter Mini BMW / Źródło: Mini

Elektryczny rower Smarta (5 godzin ładowania, około 100 km zasięgu) to prawie skuter elektryczny – wygląda futurystycznie, niczym obowiązkowy pojazd w miastach przyszłości, no dobra, na osiedlach przyszłości też by się sprawdził.

Smart E-bike elektryczny rower
Smart E-bike elektryczny rower / Źródło: Smart

Elektryczny rower Smarta można kupić, ale dlaczego do sprzedaży, bezszelestnie, nie wjechał elektryczny skuter Smarta? Jest przepiękny przecież! Może pędzić 45 km/h i między podłączeniem się do gniazdek może przejechać dystans 100 km. No i ma panele słoneczne do ładowania baterii, też fajnie.

Elektryczny skuter Smart
Elektryczny skuter Smart / Źródło: Smart

Ale i tak ostatnio najbardziej ucieszyła nas elektryczna hulajnoga E-Kick w bagażniku Peugeota 3008. Hulajnoga waży 8,5 kg, ma zasięg 12 km/h i rozpędza się do 35 km/h. Ładowanie w bagażniku zajmuje godzinę. Interesujący pomysł.

Peugeot E-Kick elektryczna hulajnoga
Peugeot E-Kick elektryczna hulajnoga / Źródło: Peugeot

Źródła: Gogoro, Facecar, Motorcycle USA, Motocykle.pl, The Verge